Geplaatst 20 april20 apr Ik ben recent in bezit gekomen van zo'n mooi Radio Veronica radiootje (VR-608). Een mooie aanvullingvan mijn collectie zeezender nostalgia.Maar ik weet eigenlijk niet zoveel van dat ding.is er iemand die enig idee heeft hoeveel van die dingen er zijn gemaakt (en verkocht)?En wat kosten ze destijds?Ik heb zelf het idee dat er niet zoveel meer zijn maar misschien vergis ik me daar wel in.Iemand die daar meer van weet?Groeten,Ron van der Meij
Geplaatst 21 april21 apr Auteur Op 20-4-2025 om 09:37 zei Jaap De Vries: Bedankt voor deze info. Ik had niet ver genoeg teruggezocht in de forum...Is er ook nog iemand die enig idee heeft hoeveel van deze radiootjes zijn gemakt / verkocht?
Geplaatst 21 april21 apr Geen idee. We hebben dat nooit bijgehouden. Was ook niet te doen destijds........................jaren 60 hé?PS. Ben je net als de rest van de fam. zendamateur?Juul - PE0GJGAfregelen Veronica radio==========================Overigens kom je als het moet zonder kennis en apparatuur ook een eind hoor. Met het rode trafootje regel je de oscillatorfrequentie, dus als je een bekende zender op de goeie plek ontvangt is het goed (genoeg). Geel is een MF trapje (bijna altijd 455 kHz). Afregelen op maximale ontvangststerkte. De zwarte idem, die zit vlak voor de detector. Daar kun je met een multimeter de signaalsterkte meten. Wel trim-schroevendraaiers gebruiken en voorzichtig zijn want die kerntjes zijn breekbaar. Blijven er nog twee trimmers op de afstemcondensator over. Eén voor de oscillator en één voor de afstemming van de eerste kring. Vaak is het alleen nodig die tweede een beetje te verstellen (op max. ontvangst). Controleren bij hoge en lage frequentie en de stand voor optimale ontvangst van beide kiezen. Oscillator precies instellen en geen meetapparatuur? Zet er een digitale MG radio naast en ontvang daarmee het signaaltje van de oscillator. Dus als je transistorradio op 540 kHz zou moeten ontvangen volgens de schaal, dan moet z'n oscillator op 540 + 455 kHz zitten en dat signaaltje kun je op die tweede radio oppikken. Verder moet je er eigenlijk nog op letten dat je daadwerkelijk de hele band kan ontvangen en dat dus 'alles' op de goede plek zit wat inhoudt dat je moet spelen met de rode trafo en die ene trimmer. Maar met dit soort radio's zit dat er meestal niet ver naast. Als je het echt goed wilt hebben dan moet je de hele procedure dus een paar keer herhalen en op zoek gaan naar het optimale resultaat. 21 april21 apr bewerkt door Juul
Geplaatst 21 april21 apr Ik heb ook 't originele radiootje (de rechter op de foto in de posting hierboven, die ik "ge-re-stickered" heb naar een RNI radiootje). Dat is een STAG Super de Luxe 6 Transistor. Als je wat googled kom je 'm wel tegen. Het Veronica radiootje is dus een soort "ge-re-stickerde" STAG. 21 april21 apr bewerkt door Ben
Geplaatst 22 april22 apr Auteur Op 21-4-2025 om 17:10 zei Juul: Geen idee. We hebben dat nooit bijgehouden. Was ook niet te doen destijds........................jaren 60 hé?PS. Ben je net als de rest van de fam. zendamateur?Juul - PE0GJGAfregelen Veronica radio==========================Overigens kom je als het moet zonder kennis en apparatuur ook een eind hoor. Met het rode trafootje regel je de oscillatorfrequentie, dus als je een bekende zender op de goeie plek ontvangt is het goed (genoeg). Geel is een MF trapje (bijna altijd 455 kHz). Afregelen op maximale ontvangststerkte. De zwarte idem, die zit vlak voor de detector. Daar kun je met een multimeter de signaalsterkte meten. Wel trim-schroevendraaiers gebruiken en voorzichtig zijn want die kerntjes zijn breekbaar. Blijven er nog twee trimmers op de afstemcondensator over. Eén voor de oscillator en één voor de afstemming van de eerste kring. Vaak is het alleen nodig die tweede een beetje te verstellen (op max. ontvangst). Controleren bij hoge en lage frequentie en de stand voor optimale ontvangst van beide kiezen. Oscillator precies instellen en geen meetapparatuur? Zet er een digitale MG radio naast en ontvang daarmee het signaaltje van de oscillator. Dus als je transistorradio op 540 kHz zou moeten ontvangen volgens de schaal, dan moet z'n oscillator op 540 + 455 kHz zitten en dat signaaltje kun je op die tweede radio oppikken. Verder moet je er eigenlijk nog op letten dat je daadwerkelijk de hele band kan ontvangen en dat dus 'alles' op de goede plek zit wat inhoudt dat je moet spelen met de rode trafo en die ene trimmer. Maar met dit soort radio's zit dat er meestal niet ver naast. Als je het echt goed wilt hebben dan moet je de hele procedure dus een paar keer herhalen en op zoek gaan naar het optimale resultaat.Dag Juul,Zeker. Het is een heel radiozendamateurnest die van der Meij-en... Maar we zijn wel de laatste generatie, vrees ik.De generatie na ons heeft er tot nu toe, helaas, helemaal niets mee. (Ja, ga een beetje moeilijk zitten doen met een of ander groot apparaat en een gigantische hark op het dak. Als ik iemand in Amerika wil spreken, pak ik m'n GSM wel..)Ron - PA1RMY
Geplaatst 22 april22 apr Op 21-4-2025 om 16:40 zei PA1RMY: Bedankt voor deze info. Ik had niet ver genoeg teruggezocht in de forum...Is er ook nog iemand die enig idee heeft hoeveel van deze radiootjes zijn gemakt / verkocht?
Geplaatst 22 april22 apr Ik kreeg jaren geleden antwoord van Bert Verweij †,de zoon van oom Jaap, en hij schrijft het volgende op mijn vraag of hij er nog iets van weet. dd 11 augustus 2018©Stichting Norderney" "Ja ik kan me vaag herinneren, dat er toen een “discussie” was met Philips, maar de details weet ik niet meer. Het is toen waarschijnlijk op zn “Verweijs” opgelost met gratis reclamezendtijd of het pluggen van Philips plaatjes . De verkoop van de transistors ging gewoon door, dat weet ik zeker, want ik heb in mn zomervacantie van 1967 samen met een vriend, elektonica winkels bezocht om ze te verkopen. Eerst in Apeldoorn en Amersfoort en later in Haarlem e.o., want daar was de ontvangst van Veronica beter."
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.